Syrinx-white4

Crisiscommunicatie De Baronie

Een aanpak waarin begrip en aandacht voor alle stakeholders voorop stonden.

In de Baronie in Alphen aan de Rijn was zichtbare schade aan het bovenste dek van de parkeergarage geconstateerd. Oorzaak onbekend. Hoewel de schade niet direct instortingsgevaar opleverde, zag het er wel verontrustend uit. Op aanraden van de gemeente heeft Green Real Estate daarom besloten om de parkeergarage tijdelijk te sluiten en onderzoek uit te laten voeren. Syrinx PR werd ingeschakeld om de (crisis)communicatie richting alle stakeholders op zich te nemen.

Dat begon met het opstellen van een gedegen crisiscommunicatieplan die ervoor zou zorgen dat we

de controle over de communicatie konden behouden en mogelijke reputatieschade konden beperken. Een aanpak waarin begrip en aandacht voor alle stakeholders voorop stonden. Enerzijds vonden we het belangrijk om alle stakeholders continu op de hoogte te houden en anderzijds wilden we de gevolgen van de sluiting van de parkeergarage zoveel mogelijk beperken.


Daarom brachten we alle stakeholders direct op de hoogte van de situatie en de nieuwe ontwikkelingen. Hierbij werd ingezet op het proactief beantwoorden van vragen van individuen. Aanvullend werd er een tijdelijk parkeerterrein aan de overkant van het winkelcentrum vrijgemaakt, waar bewoners, winkeliers en winkelend publiek terecht konden om te parkeren. Verkeersregelaars werden ingezet om ervoor te zorgen dat het verkeer niet vastliep. Toen bleek dat het onderzoek van het adviesbureau langer zou duren dan verwacht zijn er aangewezen plekken voor bewoners geregeld, zodat zij ten alle tijden konden parkeren en geen last zouden ervaren van de sluiting. 


Tijdens deze periode monitorden we wat er verteld werd in de media en dienden we als aanspreekpunt voor de pers. We besloten om niet actief de pers te benaderen, maar wel proactief de pers te beantwoorden wanneer ze vragen hadden. Na onderzoek van het adviesbureau en uitvoering van de herstelwerkzaamheden kon de parkeergarage weer geopend worden. 


En zo kwam uiteindelijk alles weer goed. Het probleem in de parkeergarage werd op een veilige manier opgelost, het woon, werk en winkelgebied kon gewoon door blijven functioneren en de relatie tussen investeerder en stakeholders heeft geen schade opgelopen.